Święty Florian - patron
strażaków
Florian - Imię to wywodzi się z języka łacińskiego od imienia Florus i zostało
utworzone przy pomocy przyrostka - ianus. Zatem Florianus początkowo oznaczał
kogoś, kto należał do Florusa. Z gramatycznego punktu widzenia Florianus
pochodzi od przymiotnika florus, flora, florum, a użyte w funkcji nazwy własnej
znaczy tyle, co kwitnący. W tym imieniu mieści się pierwiastek radości i życia.
Tak się składa, że w kalendarzu liturgicznym wspomnienie św. Floriana jest
umieszczone na początku maja (aktualnie 4 maja), kiedy to zaczyna rozwijać się
przyroda i kwitną kwiaty. Niektórzy w etymologii tego imienia dopatrują się też
pierwiastka wody, zawsze koniecznej dla życia roślin. W Polsce imię to pojawiło
się w XII wieku wraz z kultem św. Floriana, który się rozwinął w związku z
otrzymaniem w 1184 roku przez Kraków części relikwii Świętego. W XIII wieku
uległo pewnemu przekształceniu i przybrało formę Tworian. A. Briikner uważał, że
przeróbki tej dokonano w celu uczynienia tegoż imienia zrozumiałym dla Polaków.
Jednak nie sposób podać faktycznych przyczyn, dlaczego u nas mieszano imię
Florian i Tworzyjan. Obok męskiej formy tego imienia istnieje jego żeński
odpowiednik Floriana lub jego zdrobnienie Florka. Odpowiedniki obcojęzyczne:
łac.Florianus; ang., niem. Florian; fr. Florien. Imię to rzadko pojawia się w
wykazach hagiograficznych. W VIII wieku po całej środkowej Europie
rozpowszechnił się kult św. Floriana. Nie ma jednak żadnych źródeł
potwierdzających historyczność osoby i wydarzeń z jego życia. To, co dziś wiemy
o św. Florianie, jest oparte na dziele pt. Passio Floriani, które częściowo nosi
znamiona legendy. Po dokładnym przebadaniu okazało się, że pewne partie dzieła
mogą być legendą, a pewne można uznać za historyczne, tzn. opisujące konkretne
wydarzenia, które miały miejsce w życiu, ale legenda tak się zrosła z faktami,
że dziś nie sposób oddzielić jedno od drugiego.
Księga imion zaś podaje, że imię Florian jest ewidentnie pogańskie: pochodzi od
starorzymskiej bogini Flory, która w opiece miała kwiaty (po łacinie flos). Ale
święty Florian nie był czcicielem rzymskich bogów, tylko wyznawcą Chrystusa, i
za to został utopiony w Dunaju. Po prawie tysiącu latach jego szczątki
sprowadzono do Krakowa - i wtedy się okazało, że ów święty chroni od ognia!
Kraków się palił (jak to w dawnych wiekach), a kościół św. Floriana pozostawał
nietknięty. Dlatego u nas Florian został patronem straży pożarnej.
Św. Florjanie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie!
Taki napis, a także figurę świętego umieszczali na swych kamienicach mieszkańcy
dawnego Krakowa. Modlili się: Św. Florianie broń nas i strzeż od ognia
nieszczęsnego i piekielnego, rozpal ogień miłości i dobroci przez Chrystusa Pana
Naszego. Amen a także Wszechmogący, wieczny Boże, za wstawiennictwem świętego
Floriana, męczennika, daj nam stłumić płomienie naszych namiętności i zachowaj
nas od pożarów.
Przybysze niemieccy formułowali tę prośbę o opiekę w całkiem inny sposób: Heilig
Florian, schutze mein Haus und zunde das andere an!, czyli: Św. Florianie,
oszczędź mój dom i podpal inny. Widać panowało wśród nich przekonanie, że
bezlitosne płomienie muszą zebrać swoje żniwo.
Plagą dawnych miast były pożary. Co gorsza, o regularnej straży ogniowej nikomu
się wtedy jeszcze nie śniło, a ciasna zabudowa ulic, brak wodociągów, wreszcie
sam materiał, z którego wznoszono domy - głównie drewno i słoma - przekreślały
szanse człowieka w walce z żywiołem ognia. Nie znaczy to wcale, że nasi pra,
pradziadowie biernie przyglądali się swym trawionym przez płomienie domostwom.
Do obrony przed ogniem poprzez sprawowany urząd zobowiązane były konkretne
osoby. W dawnym Krakowie był to najpierw tzw. hutman ratuszny, który o wiele
rzeczy w mieście musiał mieć staranie, a do jego powinności należało, aby dla
wszystkich przypadków i rządu, tak niebezpieczności, jako gwałtów, ognia i
wszelkiego ochędóstwa dla zarazy przez smrody, gnoje i błota, w mieście pilnie
doglądał. W czasach nieco późniejszych sami mieszkańcy mieli obowiązek ochrony
swych domów przed pożarami. Właściciele co dziesiątego domu - stąd nazwa
"dziesiętnicy dozorców cyrkułowych" - mieli sprawować dozór nad porządkami i
bezpieczeństwem od ognia w owych dziesięciu domach.
Magistrat wydawał przepisy, mające zapobiec pożarom. W każdej kamienicy, we
wszystkich pałacach, klasztorach i w każdym domie mają być pod dachem naczynia
wodą napełnione i w porządki ogniowe, tj.: drabinę, osękę, żelazem okutą,
sikawkę ręczną i przynajmniej w parę wiaderek skórzanych lub drewnianych, każdy
posesor domu lub kamienicy niezwłocznie opatrzyć się i te na zawsze w sieni
kamienicy utrzymywać powinien, a po strychach nikt się nie ma ważyć składać
słoniny, słomy, siana i żadnych innych palnych rzeczy. Przed domami pobudowano
kamienne pachołki z okrągłymi zagłębieniami, by można było gasić w nich
pochodnie. Strażnik na Wieży Mariackiej czuwał dzień i noc wypatrując, czy nie
pojawiają się gdzieś groźne języki ognia. Do swej dyspozycji miał czerwoną
chorągiewkę za dnia i czerwoną latarnię w nocy, dzwon w który uderzał, no i
oczywiście trąbkę. W wypatrywaniu ognia w nocy pomagali stróże nocni, tzw.
"halabardnicy", którzy w przypadku dostrzeżenia gdzieś pożaru mieli najpierw
obudzić wszystkich mieszkających w pobliżu, potem zaś pędzić co sił pod wieżę i
za pomocą zwisającego z niej drutu powiadomić strażnika o niebezpieczeństwie. W
różnych prawnych uregulowaniach nie zapomniano także o typowych ludzkich
reakcjach i starano się je kształtować, przewidując nagrody i kary w zależności
od zachowania się mieszkańców w czasie pożaru. I tak np. w kasie miejskiej na
tego, kto pierwszy dobiegł do pożaru z wiadrem wody, czekała nagroda. Jeśli zaś
ktoś zjawił się przy pożarze bez narzędzia ratunku, ryzykował więzienie.
Łaziebnicy wraz z czeladnikami obowiązani byli dostarczyć wanny ze swoich łaźni,
a od 1794 r. odpowiedzialność za akcję ratunkową spoczywała na kongregacji
kupieckiej i cechu kominiarzy.
Wszystkie te środki, choć - zważywszy skromne możliwości techniczne - starannie
obmyślane, nie mogły stanowić wystarczającej ochrony. Pożary, te powstające
przypadkowo i te celowo wzniecane w czasach wojen przez nieprzyjacielskie wojska
szturmujące lub opuszczające miasto, dziesiątkowały domy, pałace, kościoły i
klasztory. Przerażeni ludzie ratowali swój dobytek, toczyli nierówną walkę z
płomieniami, starali się zapobiec przenoszeniu się ognia. Na próżno. Zwykle
skuteczniejszy od ludzi okazywał się deszcz albo korzystna zmiana kierunku
wiatru. I jak zawsze tam, gdzie zawodziły możliwości własne, zrozpaczeni
mieszkańcy szukali pomocy opiekunów w niebie.
Za patrona od ognia, a także od wojny i powodzi, już od VIII w. zaczęto uważać
św. Floriana, żołnierza i męczennika za wiarę. Początkowo lokalny kult z St.
Florian zaczął promieniować na coraz to nowe diecezje. Mniej więcej od XV
stulecia pojawiły się przedstawienia św. Floriana gaszącego wodą z wiadra
płonący u jego stóp dom lub kościół. W XVI w. taki wizerunek świętego dotarł z
Niemiec do Polski i odtąd jego podobiznę malowano lub rzeźbiono zwykle wraz z
atrybutami patrona od ognia. Stało się też wtedy powszechne poszukiwanie jego
pomocy w sytuacji zagrożenia pożarem.
W Polsce św. Florian już znacznie wcześniej zajął poczesne miejsce wśród
narodowych patronów. W 1184 r. dzięki staraniom biskupa krakowskiego Gedki i
księcia Kazimierza Sprawiedliwego, sprowadzono do Polski z Rzymu jego relikwie.
O tym, jak ciało tego męczennika trafiło najpierw do Rzymu, a potem do Polski,
dowiadujemy się z podań ubarwionych wątkami fantastycznymi. Historię
sprowadzenia relikwii św. Floriana do Polski, opisuje w swojej kronice, pod
rokiem 1184, Jan Długosz: "Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych
próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i
katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć
zarówno świętego jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu
Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten,
przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października,
został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela
przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedeona, wszystkie bez wyjątku
stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli
się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że
katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego
męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a
przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć
św. Męczennika biskup krakowski Gedeon zbudował poza murami Krakowa, z wielkim
nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej
przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny, Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia
Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedeona, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu
zacząli Polacy, zarówno rycerze, jak mieszczanie i wieśniacy, na cześć i
pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię".
Opis jego męczeństwa pochodzi dopiero z VIII w. i trudno ręczyć za szczegóły.
Nie jest to jednak czysta legenda, odzwierciedla bowiem silne tradycje lokalne,
których część spisano w martyrologium z V w. Św. Florian pochodził z Lauriacum (Lorch),
z rzymskiej prowincji Noricum Ripense. Urodził się w II połowie III w. n. e. W
dzisiejszym Zeiselmauer (dawne Ceti) w Dolnej Austrii. Jego życie przypadło na
czasy wielkiego prześladowania chrześcijan przez cesarza Dioklecjana (284 -
305). Cesarz Dioklecjan chcąc ukrócić rozszerzanie się wiary chrześcijańskiej
wydał stosowne edykty, które w rzeczywistości miały na celu prześladowanie
wyznawców Chrystusa. Dioklecjan uznawał się za pośrednika między bogami i ludźmi
i wykonawcę ich woli. Jako wybraniec Jowisza żądał posłuszeństwa poddanych,
ponieważ od bogów pochodziła jego władza. Dioklecjan odnowił kult rzymskich
bóstw i był nieprzejednanym wrogiem chrześcijaństwa.
W 302 r. cesarz usunął chrześcijan z wojska i urzędów, a w dwóch następnych
latach wydał przeciw nim cztery edykty. Pierwszy zawierał zakaz kultu. Urzędnicy
cesarscy zażądali zwrotu naczyń liturgicznych i ksiąg. Zarządzono również
zburzenie kościołów. Drugi edykt przewidywał aresztowanie wszystkich duchownych
chrześcijańskich. Trzeci zapowiadał amnestię i uwolnienie z więzień tych
chrześcijan, którzy wezmą udział w składaniu ofiar bogom rzymskim. Akt złożenia
ofiary traktowano jako swego rodzaju wyznanie wiary w bogów i wyparcie się
Chrystusa. Czwarty edykt nakazywał wszystkim mieszkańcom cesarstwa złożyć ofiarę
bogom pod groźbą surowych kar: zesłania do pracy w kopalniach, tortur i śmierci.
Prześladowania chrześcijan, wywołane polityką religijną Dioklecjana, trwały do
311 roku. Gdy edykty te dotarły do Noricum, prefekt Akwilin zaczął je dokładnie
i gorliwie realizować.
Różne były postawy chrześcijan. Jedni "załatwiali sobie" fałszywe zaświadczenia
o złożeniu ofiary, inni starali się uciec i przeczekać nie pierwszą już falę
prześladowań. Byli wreszcie odstępcy od wiary. Okres prześladowań dał jednak
Kościołowi męczenników, świadczących życiem za prawdziwość wiary. Jednym z nich
był Florian. W okresie prześladowań jawnie popierał chrześcijan i zachęcał do
wytrwania. W mieście Lauriacum w wyniku obławy na wyznawców Chrystusa pochwycono
jedenaście osób, o których dowiedział się Florian Florian, żołnierz, szef
wojskowej służby prefekta, był chrześcijaninem. Sam udał się do Lauriacum, gdzie
dał się aresztować dawnym swoim podwładnym - żołnierzom. Namowy namiestnika
cesarskiego, aby wyparł się swojej wiary i złożył ofiarę bogom rzymskim nie
przyniosły rezultatu. Nie pomogło bicie kijami ani inne tortury. Nie mogąc
wymusić wyrzeczenia wiary Akwilinus wydał rozkaz zabicia Floriana. Dnia 4 maja
304 r. Na moście, na rzece Anizie ustawiono pobitego i zmaltretowanego Floriana
przywiązując mu kamień do szyi. Modlącego się Floriana, jeden z oprawców strącił
do rzeki.
Podania odnoszące się do odnalezienia i pochowania ciała męczennika wymieniają
świątobliwą niewiastę Walerię, której we śnie miał się ukazać św. Florian,
wskazując miejsce, gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Waleria
odnalazła ciało i pogrzebała je w miejscowości, którą od imienia świętego
nazwano St. Florian. W miejscu pochówku stanęła najpierw kaplica, poźniej
kościół i klasztor benedyktynów, oddany potem kanonikom laterańskim, relikwie
zaś zabrano do Rzymu, by za pośrednictwem świętego wyjednać miastu pokój w
czasach ciągłych napadów Greków.
Św. Florian stał się patronem diecezji wiedeńskiej i opiekunem strażaków. Na
ogół przedstawia się go jako rzymskiego legionistę. Przedstawiony jest jako
rycerz Chrystusowy i patron walki z pożarem. Nosi różnorodne zbroje, hełm,
towarzyszy mu często rozwinięty sztandar, czasem tarcza i miecz. Od XIV wieku
pojawia się z naczyniem z wodą, która gasi ogień, a to za sprawą cudownego
ocalenia kościoła i części Kleparza z ogromnego pożaru Krakowa w 1528 r. W
bocheńskim kościele Piotr Kornecki przedstawił go jako rycerza w zbroi z
chorągwią w lewej ręce. Lekko pochylony prawą ręką gasi pożar, wylewając wodę na
rozszerzający się płomień. Jego atrybutami m. in. są: kamień młyński i płonący
dom.
Nie ma także dokładnych wiadomości, co działo się z relikwiami świętego
Męczennika. Polskiej delegacji, która przybyła do Rzymu w 1184 r. po relikwie
jakiegoś świętego, który mógłby stać się patronem całego narodu, nie było łatwo
wyjednać ciało męczennika, którego Rzym uważał za swojego opiekuna, niemal
gwaranta bezpieczeństwa. Według legendy sam św. Florian interweniował,
wyjawiając papieżowi Lucjuszowi III swoją wolę udania się do północnego kraju. Z
wielką dyskrecją, ale też pod opieką znakomitej osobistości - legata
papieskiego, biskupa Modeny, Idziego, przywieziono ciało św. Floriana do
Krakowa. Jednak jeszcze przed bramami miasta, na podkrakowskim Kleparzu, w
miejscu gdzie dziś wznosi się kościół pod wezwaniem świętego męczennika, woły
ciągnące wóz z relikwiami zatrzymały się i ruszyły w dalszą drogę dopiero wtedy,
gdy książę Kazimierz Sprawiedliwy złożył przyrzeczenie, że na tym miejscu stanie
kościół. Realizacja tego dzieła rozpoczęła się już w 1185 r., a pomiędzy rokiem
1208 i 1216 bł. Wincenty Kadłubek, wówczas biskup krakowski, konsekrował
ukończoną świątynię. Z katedry wawelskiej sprowadzono uroczyście część relikwii
św. Floriana, patrona kościoła i Kleparza. Gdy w 1366 r. Kazimierz Wielki
przekształcał Kleparz w osobne miasto, od imienia patrona nazwał go Florencją.
Nazwa ta była wprawdzie używana przez dwa stulecia, lecz nigdy nie wyparła
dawnej. Historię sprowadzenia relikwii św. Floriana do Polski, tak opisuje w
swojej kronice, pod rokiem 1184, Jan Długosz: "Papież Lucjusz III chcąc się
przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać
rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św.
Floriana. Na większą cześć zarówno świętego jak i Polaków, posłał kości świętego
ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny
Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego
października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej
radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedeona,
wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem
mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy
orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie
w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji
ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i
szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedeon zbudował
poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty,
który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny, Idziego,
obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedeona,
odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zacząli Polacy, zarówno rycerze, jak
mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to
imię".
W 1436 r. Św. Florian został zaliczony, wraz ze świętym Wojciechem, Stanisławem
i Wacławem do głównych patronów Polski. Kult św. Floriana przybierał różne
formy. Organizowane były uroczyste procesje z katedry do kościoła św. Floriana,
podczas których niesiono relikwiarz z głową świętego. Od czasu wielkiego pożaru
Kleparza w 1528 r., kiedy to nadprzyrodzonej interwencji patrona od ognia
przypisano cudowne ocalenie świątyni, kult św. Floriana stał się jeszcze żywszy.
W Klejnotach stołecznego miasta Krakowa Piotra Hiacynta Pruszcza czytamy, że w
tymże pożarze był widziany św. Floryan w powietrzu z naczyniem wody, zalewając
kościół pod jego tytułem zmurowany; po tem widzeniu on pożar ogniowy zaraz
ugasił, za co Panu Bogu i po dziś dzień w poniedziałek przywodny przy mszy
świętej obywatele z postronnymi ludźmi świętemu Floryanowi dziękują. Tylko raz w
roku w czasie tej Mszy świętej dziękczynnej zapalano wielką świecę, ustawioną
pośrodku kościoła pod krucyfiksem. Zwyczaj palenia świecy przetrwał po dziś
dzień. Od czasu ocalenia kościoła pod wezwaniem św. Floriana na Kleparzu zaczęto
czcić Floriana jako patrona od pożaru a strażacy jako swojego patrona. Z biegiem
lat św. Floriana zaczęli czcić nie tylko strażacy, ale także wszyscy, którzy na
co dzień ocierają się o ogień, jak: hutnicy, metalowcy, kominiarze.
Na przestrzeni wieków św. Florian stanowił także natchnienie dla artystów.
Powstało wiele rzeźb, np. piękny posąg z czerwonego marmuru w kaplicy
Zygmuntowskiej; drzeworytów i obrazów, jak choćby najstarszy wizerunek św.
Floriana w tryptyku Świętej Trójcy, w kaplicy Świętego Krzyża na Wawelu czy
wielki obraz malowany przez Jana Trycjusza, nadwornego malarza króla Jana III
Sobieskiego, w głównym ołtarzu kościoła św. Floriana. Wyobrażenie pięknego,
gotyckiego relikwiarza w kształcie ręki znalazło się na najstarszej pieczęci
ławniczej Kleparza.
Mijały lata. Św. Florian pomagał swym czcicielom nie tylko w chwilach
bezpośredniego zagrożenia, ale i w doskonaleniu obrony ogniowej. W 1867 r.
Kraków dysponował 40 ludźmi wyszkolonymi w obsłudze sikawek, zaś w 1873 r. Rada
miasta postanowiła utworzyć zawodową straż pożarną, która mogła nareszcie
zapewnić miastu godziwą obronę przed nękającym go przez wieki największym bodaj
zagrożeniem - pożarem. Nie było najmniejszych wątpliwości, czyjej opiece tę
zawodową straż powierzyć. Jej patronem okrzyknięto św. Floriana.
Ojciec święty Jan Paweł II w liście apostolskim z okazji 800-lecia parafii św.
Wojciecha na Kleparzu w 1984 roku, jako wikary dawny świętofloriański, tak pisał
na temat kultu św. Floriana:
"Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem...szczególnej więzi kościoła i
Narodu Polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolica chrześcijaństwa...Ten,
który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, z pomocą i
pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą
w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu
dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków
czczony w Polsce i poza nią jako Patron strażaków, a więc tych, którzy wierni
przekazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu
zagrożenia klęskami żywiołowymi"
W dniu 19 października 1993 r. Kongregacja do spraw kultu Bożego przy stolicy
Apostolskiej nadała miastu Chorzów Patrona Św. Floriana, gdzie jest on otaczany
szczególnym kultem i gdzie znajdują się relikwie świętego przekazane z Krakowa.
Święty Florian zajmuje poczesne miejsce w pieśni będącej pierwszym hymnem Polski
- Bogurodzicy:
"Święty Florianie
Nasz miły Patronie
Proś za nami Gospodyna
Paniej Maryjej Syna"
Na podstawie poniższych materiałów:
Bożena Grzebień. Miesięcznik - Posłaniec Serca Jezusowego
Agnieszka Kastora. Zwiastun Maryi. 5(1998)
Św. Florian w tradycji pożarniczej - opr. Grzegorz Sudo
Ks. I. Werbiński - Patron
źródło: www.sgsp.edu.pl
Hymn strażaków ( słowa )
Muzyka : Bolesław Szulia
Słowa: Jerzy Skokowski
Gdy trzeba - czuwamy po nocach:
Czy łuna na niebie nie wschodzi.
W ulewach i rwących potokach -
Walczymy z żywiołem powodzi.
Bo wszędzie gdzie życie
i mienie człowieka
Gotowy potargać na strzępy
los zły -
Śpieszymy z pomocą - bo nie ma
co zwlekać -
Rycerze Floriana - to my!
Strażacy - druhowie
I z miasta i wsi
Czuwamy by człowiek
Bezpiecznie mógł żyć.
Opatrzność nam sprzyja,
więc raźniej -
Nieść pomoc, na którą ktoś czeka
Strażacy potrafią odważnie
Przygarnąć do serca człowieka.
Umiemy żyć jasno, z honorem
i dumnie,
Ożywiać marzenia i spełniać
swe sny.
Więc trzeba świat kochać
i strzec go rozumnie -
Rycerze Floriana - to my!
Strażacy - druhowie
I z miasta i wsi
Czuwamy by człowiek
Bezpiecznie mógł żyć.